In dit artikeltje wil ik het met jullie graag hebben over het eiwitdieet. Dit dieet wordt door veel mensen toegepast om elke week toch een 2tal kilo te verliezen. Het is niet gezond dit te lang toe te passen, maar het is een goede optie voor een paar maanden.

Wat is het eiwitdieet?

Het eiwit dieet wordt ook weleens proteïnedieet genoemd. Het wordt zo genoemd omdat je met dit dieet de focus legt op het eten van eiwitten om af te vallen. Dit klinkt natuurlijk vanzelfsprekend maar wat houdt het dan juist in? Wat mag je wel eten en waar blijf je best ver uit de buurt?

Volgend lijstje bevat dingen die je zeker WEL mag eten:

  • Schaaldieren, vis en vlees
  • Zuivelproducten (Griekse yoghurt, melk, kaas…) en eieren
  • Peulvruchten, groenten en fruit
  • Noten
  • Quinoa, havermout…

Wat vermijd je best?

  • Aardappelen, rijst, brood, pasta
  • Suikers en chocolade
  • Fruitsappen, zoete vruchten
  • Alcohol

Wat zijn de voordelen van het eiwitdieet?

Het voordeel van dit dieet is dat je geen hongergevoel krijgt en dus gemakkelijker van ongezonde tussendoortjes kan afblijven. Hoe werkt dit gebrek aan hongergevoel nog ten voordele van je lichaam? Je lichaam begrijpt dan dat je genoeg energie hebt, dat zal de stofwisseling verhogen waardoor je calorieën verbruikt. En het verbranden van calorieën staat gelijk aan afvallen, nietwaar?
Verder krijg je een mooie en egale huid van dit dieet.
Een derde voordeel is dat je met eiwitten je spiermassa opbouwt. Proteïnen zijn immers de belangrijkste bouwsteen voor spieren. En het laatste voordeel dat ik wil aanhalen is specifiek voor mensen met diabetes of hypoglykemie. Eiwitten brengen immers de bloedsuikerspiegel in balans.

Een voorbeeld van een bewezen, succesvol en verantwoord eiwitdieet is Be-Slank.

Waar moet je voor opletten bij het eiwitdieet?

Zorg dat de eiwitten die je binnenkrijgt geen lage kwaliteit eiwitten zijn aangezien deze ervoor zorgen dat je sneller verouderd. Bovendien moet je genoeg groenten eten. Een te grote hoeveelheid aan eiwitten zorgt ervoor dat je zuurgraad verhoogt en dit zorgt ook voor het opstapelen van vetten. Groenten gaan je zuurgraad juist verlagen.

Hou dit allemaal in gedachte vooraleer je aan het eiwitdieet start. Maar als je deze tips goed opvolgt, ga je op een verantwoorde en snelle manier afvallen.

Om af te sluiten wil ik zoals ik al eerder aanhaalde nog eens duidelijk maken dat het niet goed is om dit dieet te lang vol te houden, maar dat geldt voor alle diëten.